کد خبر : 3907
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

محصولات کشاورزی در همه فصل سال به دست مصرف کنندگان می رسد

محصولات کشاورزی در همه فصل سال به دست مصرف کنندگان می رسد
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: دیگر کمبود هیچ میوه ای را نداریم و در زمان‌های مختلف و در اقلیم‌های مختلف ایران محصولات کشاورزی به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به تولید میوه های خارج از فصل گفت: دیگر کمبود هیچ میوه ای را نداریم و در زمان‌های مختلف و در اقلیم‌های مختلف ایران محصولات کشاورزی به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورز نگار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، صدرالدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در برنامه مجله کشاورزی رادیو اقتصاد درباره تولید میوه‌های خارج از فصل به گفتگو پرداخت.

سوال : ما شاهد تولید میوه‌های خارج از فصل در کشورمان هستیم سبزی را می‌بینیم صیفی جات را می‌بینیم و اولا اگر آماری هست در این رابطه از زبان شما بشنویم و بعد برویم سراغ مشکلاتی که ما در مورد تولید میوه‌های خارج از فصل در کشورمان با آن روبرو هستیم.
نیاورانی: همانطور که فرمودید ما بحمدالله با تلاش کشاورزان مان و تولید کنندگانمان و زحمات پرسنل وزارت جهاد کشاورزی موفق شدیم اقلیم‌های مختلفی را در کشورمان داشته باشیم که به لطف خدا این اقلیم‌ها با آب و هوا‌های متفاوت در کشور موجود بودند. ما این‌ها را کارشناسی کردیم و اطلاعاتش را در اختیار کشاورزان گذاشتیم به طوری که به حمدالله امروز بتوانیم تقریبا در تمام فصول سال سبزیجات و صیفی جات مختلف را داشته باشیم. شما اگر قبلا در بازار‌ها مثلا بیش از ۲۰ سال گذشته در بازار‌های میوه و تره بار دقت می‌کردید متوجه می‌شدید که در این اثنا زمان‌هایی که ما مثلا یک دفعه گوجه فرنگی قطع می‌شد و مدتی نبود و کمبود ایجاد می‌شد قیمت‌ها خیلی بالا می‌رفت، بحمدالله الان این مشکل را نداریم و در زمان‌های مختلف و در اقلیم‌های مختلف ایران محصولات کشاورزی به دست مصرف کنندگان می‌رسد. که این‌ها عملا می‌شود محصولات خارج از فصل، ولی با برنامه ریزی‌ها ما تلاش کردیم که در طول سال شاهد عرضه این محصولات باشیم.
سوال: در مورد مشکلات تولید میوه‌های خارج از فصل هم از زبان شما شنونده باشیم، غالب این محصولاتی که ما بعنوان محصولات خارج از فصل راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم مربوط می‌شود به شهر‌ها و استان‌های جنوبی کشورمان؟ اگر موردی هست شما اصلاح بفرمایید و خیلی از میوه‌ها را می‌گویند در گلخانه‌ها تولید می‌شود میوه‌های خارج از فصل. این‌ها با مشکلاتی روبه رو هستند که اگر آن‌ها برطرف نشود شاید ما تداوم این عرضه را در سال‌های پیش رو شاهد نباشیم، در رابطه با این بفرمایید که اولا چه مشکلاتی داریم و این که چه برنامه ریزی و راهکار‌هایی می‌تواند کمک کند به عبور از این مشکلات؟
نیاورانی: همانطور که فرمودید این‌ها در گلخانه‌ها در استان‌های مختلف تولید می‌شود که به هر صورت مسئله سوخت و یارانه سوخت برای این‌ها خیلی مهم است، طوری که این‌ها باید حتما بتوانند هزینه هایشان را و مخارجی که دارند پوشش بدهند با توجه به فروش کالا. مسئله دیگر مسئله وقتی است که ما اقلیم عوض می‌کنیم برای بعضی از محصولاتمان و باید بذر‌ها اصلاح شوند، و بذر‌ها به طوری باشند که بتوانند در آن اقلیم رویش خوب داشته باشند و بتوانند با کیفیت بالا تولید بشوند. متاسفانه ما گا‌ها در این مورد ضعف داریم و مورد دیگر این که وقتی ما خارج از فصل تولید می‌کنیم هزینه تمام شده مان بالاتر می‌رود متاسفانه بازار داخلی ما استنباطش این طور است که باید با همان قیمت کالا را خریداری کند که در پیک تولید و تابستان تولید می‌شود امسال در پاییز شما همین مشکل را با گوجه فرنگی داشتید وقتی کمی قیمت گوجه بالا رفت حتی مسئولین ما عکس العمل نشان دادند و صادراتش را محدود کردند و این تنشی به بازار صادرات کشور وارد کرد، چون به هر صورت مشتریانی را از دست می‌دهیم با این کار‌ها.
سوال: این که قیمت میوه‌ها یا صیفی جات و سبزی‌های خارج از فصل یک مقدار بالاتر هست به نظر می‌آید که در بازار عیان هست و قابل مشاهده است. خیلی‌ها معتقد هستند این بخاطر آن نظام توزیع ما است که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند یعنی آن افزایش قیمت عملا به تولید کننده محصول نمی‌رسد و این نظام توزیع هست که حالا از دلالان و واسطه گر‌ها هستند که نفع اصلی را می‌برند و قیمت‌ها را معتقد هستم با توجه به این نفعی که به دلالان و واسطه گر‌ها می‌رسد عملا بالاست. راجع به این توضیح بفرمایید ایا واقعا هزینه‌ها بالا می‌رود قبول است این قیمت منفعت اصلی اش به تولید کننده می‌رسد یا نه ما سودجویی را این وسط می‌بینیم که به نفع دلالان تمام می‌شود؟
نیاورانی: من یک چیزی را واضح و صادقانه بگویم. تا زمانی که ما این کار را نپذیریم که به هر صورت متاسفانه یا خوشبختانه وجود دلالان در بازار هست و ما این دلالان را باید هدفمند کنیم، این‌ها را باید تحت قالب اتحادیه‌ها، تشکل‌های صنفی در بیاوریم و سود آن‌ها را عادلانه کنیم، حتما نیاز به این دلالان در بازار بوده از نظر وجود سرمایه، از نظر گردش کالا، از نظر توزیع کالا که این‌ها بوجود آمدند و به مقدار زیاد هستند. ما با این که این‌ها را بیاییم و یک سر و سامانی به کارشان بدهیم، بهتر از این است که اینقدر با ترس و لرز اسمشان را ببریم. بهتر این است که این‌ها ساماندهی بشوند و با یک سود عادلانه ده درصد بتوانند در بازار کار کنند. این‌ها سود‌های صد در صدی می‌برند ما با این مشکل داریم.
سوال: اتفاقی که امروز در بازار نیست. همین را می‌خواهم بگویم امروز ما شاهد نقش معقول توزیع کنندگان در بازار نیستیم و این است که ضربه می‌زند، مثلا ما در مورد خیلی از کالا‌ها می‌بینیم قیمتی که دارد به تولید کننده می‌رسد، فاصله دارد با قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسد و این فاصله خیلی بزرگ است و عملا همه تعجب می‌کنند که چرا این فاصله قیمتی باید به قیمت تولید کننده وقیمت نهایی مصرف کننده وجود داشته باشد و منفعت اصلی آنجا دارد شکل می‌گیرد در حالی که ریسک در تولید است و تولید کننده ریسک را می‌پذیرد، سرمایه گذاری را تولید کننده انجام می‌دهد، از دانش و از فن خودش استفاده برای تولید محصول می‌کند، اما منفعتی که می‌برد خیلی متفاوت است با منفعتی که دلالان و واسطه گران بدون شناسنامه بگوییم دیگر و شناخته نشده عملا در بازار‌ها بدست می‌آورند. چه زمانی قرار است ما سامان بدهیم به این وضعیت که بدانیم مثلا اگر توزیع کننده‌ای هم هست درصد معقولی را می‌برد همچون آن فروشنده در سطح خرده فروشی که درصد سودش مشخص است و بر اساس آن سود خودش را بدست می‌آورد.
نیاورانی: من ضمن تایید فرمایش شما این را عرض میکنم که این سود حاشیه اش خیلی زیاد شده است من واقعا خدمت شما می‌گویم سیبی که بین کیلویی هشت هزار تومان تا نهایت ده یازده هزار تومان سر باغ فروخته شده است امروز کیلویی ۳۵ هزار تومان ۳۰ هزار تومان دارد فروخته می‌شود و به همین صورت کیوی که باور بفرمایید کیلویی ۵-۶ هزار تومان کسی از کشاورز نمی‌خرید امروز کیلویی ۲۵ هزار تومان در مغازه‌ها می‌فروشند این فاصله خیلی زیاد است بیش از اندازه زیاد است.
سوال: و حالا در مورد میوه‌ها و محصولات خارج از فصل باید بگوییم که دو چندان این اتفاق می‌افتد.
نیاورانی: و من خواهشی که دارم صدا و سیما باید خیلی این قضیه را جدی بگیرند، سازمان‌هایی که درگیرند، سازمان میادین وزارت بازرگانی قسمت تعزیرات حکومتی این‌ها باید رسیدگی کنند، فاکتور‌های متحدالشکل درست کنند که این دلال‌ها نتوانند این وسط بازی کنند فاکتوری که به دست کشاورزی می‌رسد یک نسخه اش هم باید به دست مغازه دار برسد و تفاوت این فاکتور با آن فاکتور بیش از ده درصد نباید باشد و این را باید تعزیرات کنترل کند در غیر این صورت ما نمی‌توانیم کنترلی بر بازارمان داشته باشیم.
سوال: خیلی کار ساده‌ای است و پیچیده هم نیست، ولی این که چرا این نظارت به درستی انجام نمی‌شود خودش علامت سوال دیگری است. اشاره کردید به بحث اصلاح بذر برای تولید محصولات خارج از فصل، در این راستا گویا تحقیقات زیادی هم انجام شده است، ما حتی چندین شرکت دانش بنیان هم داریم که در مورد اصلاح بذر کار کردند، اما به مرحله اجرا یا روند کاربردی نرسیده است این دلیلش را بشنویم از زبان شما؟
نیاورانی: اولا دلیل این که به مرحله اجرا نرسیده خود شرکت‌های دانش بنیان باید پاسخ بدهند من بعنوان کارشناس این را خدمت شما عرض کنم ما محصولاتی را که می‌خواهیم اصلاح بذر کنیم خیلی خیلی خیلی در اصلاح بذر باید دقت کنیم ما نباید به طرف جی ام او‌ها برویم ما نباید به طرف محصولات دستکاری ژنتیکی شده برویم وگرنه این‌ها را می‌شود حتی از خارج وارد کرد ما نباید در نوع آن مواد سازنده این محصول تغییرات ایجاد کنیم که این تغییرات باعث شود خدایی نکرده به سلامت مصرف کننده مان آسیب برساند، ولیکن در رابطه با این که این محصولات اصلاح شده، ما در مناطق مختلف کشور انواع مختلف محصولات را داریم در نتیجه فقط باید یک کارشناسی برای تطابق محل از نظر آب و هوا، رطوبت، نوع خاک، میزان اوارل‌های موجود در خاک، باید همه اندازه گیری بشود و کارشناسی بشود و در پاسخ آن زمان بتوانیم نتیجه بگیریم که کدام محصول را باید جابجا کنیم و به این منطقه بیاوریم.
سوال: امیدواریم که بحث شرکت‌های دانش بنیان را هم مطرح کردیم من می‌دانم خیلی از این شرکت‌ها روی اصلاح بذر کار کردند ما ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی مان به شدت پایین است که امیدواریم تقویت شود و آن بحث همیشگی تجاری سازی تحقیقاتی که صورت می‌گیرد، آشنا شدن بخش خصوصی با این تحقیقات و بهره مندی و استفاده از این تحقیقات هم نکته‌ای هست که ما همیشه در آن ضعف داشتیم و امیدواریم که با برنامه ریزی و مدیریت درست بتوانیم بهره‌مند شویم از این تجاری سازی تحقیقات ارزشمندی که در حوزه کشاورزی خیلی می‌تواند کمک کند به بالا رفتن بهره وری.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.